دهکده سرگرمی جوان ایرانی
وبلاگ سرگرمی
ارسال توسط افشین میوند
در آسمان زبان های برنامه نویسی بی تردید جاوا ستاره درخشانی است. جاوا نه تنها یک زبان بلکه یک پلتفرم ایده آل است. جاوا در دنیایی که زبان C و ++C حکمرانی می کردند نه تنها یک سینتکس آسان، روان و قدرتمند را ارائه کرد بلکه مفاهیم کاربردی و قدرتمندی را نیز با خود مطرح کرد. جاوا با مفهوم و شعار « یکباربنویس،همه جا اجرا کن» آمد تا راهکار و پاسخی مناسب به نیاز آینده دنیای نرم افزار ارائه دهد.

برخلاف زبانهای برنامه رایج در زمان ارائه جاوا که یا به مانند C کامپایل می شدند و یا تفسیر می شدند، جاوا شیوه سومی را برگزید و آن استفاده از کد میانی (که به بایت کد معروف است) بود. نه سورس برنامه هربار تفسیر و اجرا می‌شد و نه کدکامپایل و به زبان ماشین تبدیل می‌شد بلکه چیزی در بین این دو اتفاق می‍افتاد که توسط مفهوم دیگری که جاوا ماشین خوانده می شود و در واقع یک برنامه جهت اجرای کدمیانی جاوا هست اجرا می شود. بنابراین تنها کافی بود که برای سیستم عامل های متفاوت یا حتی سخت افزارها نرم افزار جاوا ماشین یکبار پیاده سازی و نصب شود و آنگاه طیف گسترده ای از برنامه های جاوا تحت این سیستم عامل یا سخت افزار بدون نیاز به کامپایل مجدد اجرا شود. جاوا همچنین با یک کتابخانه قوی نیز همراه دارد که توسعه نرم افزار را ساده می کند و همچنین کتابخانه هایی برای پیاده سازی  رابط کاربری در این زبان وجود دارد که برای مثال می تواند کمک کند که برنامه نویس نرم افزاری را با یک رابط کاربری یکسان برای دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس تهیه کند بدون آنکه نیازی به درگیری یا آشنایی با کتابخانه و توابع برنامه نویسی رابط کاربری ویندوز یا رابط های گرافیکی لینوکس داشته باشد.
با رواج اینترنت اما جاوا خواستگاه جدیدی یافت. مشکل بزرگ در دنیای اینترنت سیستم عامل ،مرورگرهای اینترنت و سخت افزارهای متفاوت کاربران بود که عملا نوشتن برنامه ای که به راحتی در تمام این سیستمها اجرا شود را بسیار سخت می کرد و البته جاوا راه حل را با خود داشت. خیلی زود جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان مشترک در مرورگرهای مختلف اینترنت جا خوش کرد و بعد  applet ها آمدند. کاربران قدیمی تر اینترنت چت رومهایی که با جاوا اپلت اجرا می شدند یا افکتهای گرافیکی که در صفحات بسیاری از سایتها وجود داشت را به خاطر دارند. در واقع اینترنت بهشت جاوا بود جایی که در آن جاوا تمام قد قدرت نمایی می کرد و البته این چندان به چشم رقبا خوش نیامد. مایکروسافت پشتیبانی از جاوا اپلت‌ها را در نسخه های جدیدتر مرورگر اینترنت خود حداقل بصورت پیش فرض قطع کرد در حالیکه خود تکنولوژی ActiveX را پیشنهاد می داد (فن آوریی که تا سالها باعث مشکلات امنیتی برای کاربران IE شده است)  ، Vbscript را هم به عنوان رقیب و جایگزین احتمالی جاوا اسکریپت عرضه کرد. متاسفانه جاوا اپلت حداقل به عنوان یک فن آوری محبوب و پرکاربرد به تاریخ پیوسته است اما خوشبختانه جاوا اسکریپت توانست هر روز بر نفوذ خود بیافزاید و با رایج شدن سایتهای Web 2.0 حتی محبوبیت آن بالاتر نیز رفت و فن آوری Ajax و سرعت و تعامل سریع و روان سایتهایی چون Gmail یا فیس بوک بدون جاوا اسکریپت هرگز مقدور نبود.

جاوا همچنین در دنیای موبایلها نیز بسیار خوش درخشید. تقریبا اکثر بازیهایی روی موبایلها (حتی موبایلهای قدیمی) با جاوا نوشته شده است و جاوا هسته اصلی نرم افزار بسیاری از موبایلهای غیرهوشمند بازار است. در دنیای اسمارت فونها نیز جاوا جایگاه خوبی دارد و بسیاری از برنامه های موجود در این موبایلها با جاوا نوشته شده است و بطور مثال پلتفرم اصلی توسعه نرم افزار در سیستم عامل Android جاوا می باشد.

جاوا اما بی نقض نیست و در برخی موضوعات آنچنان که باید موفق نبود. اجرای برنامه های جاوا به نسبت برنامه های C منابع بیشتری طلب می کند و در واقع کند تر است همچنین حفظ استقلال از سخت افزار و سیستم عامل نیز گاهی بر این کندی اجرا می افزاید و یا دامنه توانایی توسعه دهنده نرم افزار را می کاهد. اینگونه است که بسیاری از برنامه نویسان (بخصوص زمانی که صحبت از نوشتن برنامه برای سیستم عامل ویندوز و لینوکس است) ترجیح میدهند با زبانهای دیگر کار کرده و نرم افزارها خود را براساس سیستم عامل بنویسند. در طراحی صفحات داینامیک و قابل اجرا در سمت سرورها (به مانند آنچه ما در سایتها می بینیم) نیز با وجود پتانسیل بسیار زیاد جاوا و استقبال جامعه آکادمیک از آن و البته پشتیبانی شرکتهای بزرگی مثل Sun و این روزها اوراکل ، جاوا نتوانسته به مانند زبانها و فریم ورکهایی مانند PHP یا ASP.NET محبوب باشد. البته بخشی از عدم موفقیت به دلیل سیاستهای شرکت Sun که مدتی قبل توسط اوراکل خریداری شد و عدم تحرک قابل توجه برای توسعه آن توسط شرکت صاحب امتیازش است اما در هر حال جاوا یک تغییر بزرگ در دنیای نرم افزار ایجاد کرده و نه تنها امروز بلکه حداقل تا آینده نزدیک نقش پررنگی در دنیای نرم افزار و بخصوص در اینترنت خواهد داشت.







تاريخ : 14 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط افشین میوند
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد